Lilypie Kids Birthday tickers

Tuesday, March 23, 2010

Kasut tumit tinggi jejas kesuburan wanita

Okey, harini kita akan bincang pasal "High Heels". Mesti ramai perempuan yg suka pakai kasut tumit tinggi tp pada aku mmg xsuke pakai coz xselesa sgt. Plus adik aku pernah cakap bile aku pakai kasut yg tinggi2 ni nmpak mcm pondan berjalan. Hahaha.. Sebenarnye dari kecik aku mmg xske pakai kasut camgitu. So harini nk kongsi lah sket info pasal keburukan memakai kasut tumit tinggi ni.

Dalam satu kajian yg dijalankan, tindakan memakai kasut tumit tinggi mmbolehkan sesorg wanita nmpk bergaya tapi ia juga boleh menjejaskan peluang si pemakai untuk menimang anak. Ini disebabkan apabila wanita bergaya berdiri tidak seimbang setiap kali memakai kasut bertumit setinggi 12.7 cm, ianya akan mmberi kesan kepada organ dalaman dan kesuburan wanita. Sebagai wanita yg menjaga dan mnghargai kesihatan elakkanlah dari memakai kasut tumit tinggi dgn ape cara sekali pun sebab ia langsung tak berbaloi dengan risiko yg akan ditanggung. Antara risiko yg akan kita tanggung ialah Visceroptosis. Keadaan ini pernah dialami oleh wanita yg memakai korset atau barut dan kini ia tak lg menyakitkan pinggang sebaliknya menjadikan kaki sebagai mangsa. Kedudukan pinggul cuba ditolak ke depan oleh pemakai membolehkan isi perut bergerak ke depan. Bile ini terjadi, ramai wanita menganggap ia adalah 'perut buncit'.
FAKTA
  • Jejaskan peluang untuk dapat anak
  • Punca rambut gugur
  • Kasut tumit tinggi berukuran 12.7 cm boleh jejaskan organ dalaman dan kesuburan wanita
  • Menyebabkan leher, lutut, sendi, tulang belakang, bahu menjadi sakit
  • Menyebabkan pening kepala dan ganguan haid

Jadi, kesimpulannya disini kalau nk pakai kasut bertumit tinggi kita kne fikir pasal keburukannya dahulu sebelum fikir pasal keseronokan dan kecantikan. Mencegah adalah lebih baik dari mengubati. =')

3 comments:

IZATIabdsamat said...

really??
wwo' now i noe it..

ptotla slme ni xske pkay heel..
keh3...
ad benefit pd penggemar sliper n sneakers.. i like!

Jamila Abd Ghani said...

yup..yup...
so from now on kite sume pakai flat shoe key..
hehehe..
mcm flat shoe i yg comel tu..
(pilihan bapa kpd anaknya)

amalina said...

sakit tulang belakang exactly the true..